Τρίτη 15 Οκτωβρίου 2013

"Είναι απαραίτητο να κατανοούμε πλήρως αυτό που ζωγραφίζουμε"

«Η Edith Kramer μου έστειλε μια περιγραφή των μαθημάτων της Friedl .

    «Μας υπαγόρευε ήχους που έπρεπε να εκφράσουμε γραφικά . Για παράδειγμα, έ να– δυ ο , έ να – δυ ο, ήταν ένας συγκεκριμένος ρυθμός, για να γίνει αναπαραγωγή, ήταν απαραίτητο να ακολουθείς με ακρίβεια ,να βουτήξεις στα βαθιά , να σκαρφαλώσεις σε βουνό ...  Μερικές φορές υπαγόρευε αντικείμενα  που είχε σκεφτεί - ένα σαλιγκάρι , ένα οχτάρι ... Στην αρχή δεν ήταν καθόλου εύκολο να συμβαδίσεις με τη φωνή . Στο τέλος έπρεπε να "τραγουδήσουμε το ζωγραφισμένο. "
Αυτό ήταν μια όμορφη και απλή άσκηση μιας και όλοι έχουμε την αίσθηση του ρυθμού, και για να βγει κάτι ωραίο , δεν χρειάζονται ειδικές δεξιότητες . Μερικές φορές ζωγραφίζαμε και με τα δύο χέρια , εμφανίζοντας , για παράδειγμα , το σχήμα του βάζου .
Οι υπαγορεύσεις μας άρεσαν πολύ , γιατί δεν γνωρίσαμε ποτέ τι θα συμβεί στη συνέχεια – η Friedl είχε μια απίστευτη φαντασία : σκάλες προς τα πάνω , σκάλες προς τα κάτω , κάποιος ανεβαίνει τις σκάλες , κάποιος κατεβαίνει. Εδώ είναι ένας πλάστης , κι εκεί ακατέργαστα τούβλα – και από κάτω φυτρώνει γρασίδι. Καυσόξυλα . Αλεπού που κουνάει την ουρά της, ή κάτι εντελώς διαφορετικό , όπως το πλέξιμο . Μας έλεγε,  «Κάντε μου πλέξιμο» , και άλλη φορά έλεγε: " Φανταστείτε ένα νήμα πως ταξιδεύει μέσα στο ύφασμα καθώς κινείται μέσα στις θηλιές εμπρός και πίσω , εμπρός και πίσω , κοιτάξτε την υφή. "


Χρησιμοποιούσαμε πολύ αυτή την τεχνική.  Ήταν απαραίτητο να επικεντρωθούμε σε κάποια συγκεκριμένη ιδιότητα των αντικειμένων , για παράδειγμα , το ρυθμό , την υφή ή τη δομή τους, - και να δουλέψουμε με αυτήν . Για να απορρίψουμε τα πάντα - και τίποτα . Για να μάθουμε να κάνουμε  πολύ μικρές κινήσεις , χωρίς να χάσουμε το ρυθμό,  έπρεπε πρώτα να εκπαιδευτούμε σε σχετικά μεγάλου μεγέθους χαρτί . Όταν άρχισα να είμαι καλή στο σχέδιο με κάρβουνο , αυτή μου το απαγόρευσε . Μου έδωσε εντολή να σχεδιάζω με μολύβι , μελάνι και ακουαρέλα . Το κάρβουνο είναι σαν να σχεδιάζει από μόνο του, έχει πολύ εκφραστική υφή , αντίθετα για να επιτευχθεί έκφραση με ένα μολύβι , θα πρέπει να εργαστεί κανείς σκληρά . Θυμάμαι ότι είχα κάνει ένα μικρό σχέδιο με μελάνι από Botticelli . Μας υπέβαλε να κάνουμε αρκετά αντίγραφα του Botticelli , γιατί έχει ισχυρό ρυθμό .


Χρησιμοποιώ και εγώ αυτές τις ασκήσεις , οι μαθητές μου στέκονται πάνω στο φύλλο χαρτιού και σχεδιάσουν γύρω - γύρω . Είναι σημαντικό  ολόκληρο το σώμα να εμπλέκεται στο σχεδιασμό, και υπό την έννοια αυτή ο ρυθμός είναι πολύ σημαντικός.
Πρόσφατα σκέφτηκα ότι μια άσκηση που δίνω σε θεραπευτικές συνεδρίες , πηγάζει από τις υπαγορεύσεις της Friedl. Ζητώ από μερικά άτομα στην ομάδα να μιλήσουν για το τι θα ήθελαν να απεικονίσουν , για παράδειγμα , έναν χαρακτήρα , ή ένα γεγονός που τους έκανε μεγάλη εντύπωση. Μετά από αυτό , θα πρέπει να το σχεδιάσουν αλλά όχι από τη δική τους σκοπιά , αλλά από τη σκοπιά του αφηγητή . Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να έχουν ακούσει πολύ προσεκτικά, πως αυτός ο άνθρωπος διηγείται τις εμπειρίες και τα συναισθήματά του . Δεν τα διδάσκουν αυτά στα σχολεία τέχνης , εκεί διδάσκουν πως να εκφράζεις τον εαυτό σου .


Κοιτάζοντας το πώς είναι πλεγμένο ένα καλάθι, μπορείτε να νιώσετε την εσωτερική κίνηση του σχήματος, να κατανοήσετε την υφή των πραγμάτων , αυτό εξαρτάται από το πώς και από τι είναι φτιαγμένο, από τη φύση ή τον άνθρωπο.
Σχέδιο: τουλίπα . Αμέσως γίνεται εμφανές το πως καταλάβαινε την κίνηση στο εσωτερικό της τουλίπας - δεν είναι ένα ακαδημαϊκό σχέδιο, δείχνει πως μπορεί να είναι η τουλίπα στην πραγματικότητα, τι θέλει να κάνει , που θέλει να αναπτυχθεί . Η γραμμή – είναι η ίδια η απαλότητα . Αγαπούσε τα λουλούδια και τα φυτά . « Σκεφτείτε το πώς μεγαλώνει ένα μπαμπού – με άλματα - . Επάνω, επάνω , και , τέλος, αποκαλύπτεται ".
Ή φανταστείτε ότι τα πράγματα είναι κατασκευασμένα από σύρμα , έτσι ώστε να μπορείτε να δείτε τα πάντα μέσα απ’ αυτά. Είναι σαν ένας σκελετός . Όταν μάθετε να ζωγραφίζετε ό, τι βλέπετε , γνωρίζοντας τι συμβαίνει στο εσωτερικό , θα είναι πολύ πιο εύκολο , και το σχέδιο θα γίνει πιο πειστικό . Έτσι μπορείτε να καταλάβετε το εσωτερικό  κάθε φυτού – τι συμβαίνει μέσα του . Το σχέδιο είναι στα χέρια σας !
Επιπλέον , υπάρχουν και η υφή , ο τόνος , η μορφή . Όλα είναι ενωμένα  με το ρυθμό , ο ρυθμός - είναι καθολικός . Στη συνέχεια, υπάρχει και το χρώμα , μια εντελώς διαφορετική επιστήμη . Πως το χρώμα λειτουργεί στο προσκήνιο , πως είναι στο βάθος, και πως μπορούμε να το τραβήξουμε από εκεί ...
Φαίνεται ότι στα μαθήματά της υπήρχε κάποιο σύστημα:  ρυθμός , υφή , υπαγορεύσεις . Αλλά τα εργαστήριά μας δεν έμπαιναν σε κανένα πρόγραμμα : ξεκινούσαμε να σχεδιάσουμε μια νεκρή φύση και , αν ήταν απαραίτητο να βγούμε στη φύση , το κάναμε . Το θέμα είναι αυτό που μας υπαγορεύει τι πρέπει να κάνουμε . Συχνά είχαμε κάποιον να κάνει το μοντέλο, κάποια ακόμα πράγματα – τίποτα δεν ήταν προγραμματισμένο .


Έδινα τον καλύτερό μου εαυτό , αλλά μερικές φορές επαναστατούσα . Η Friedl ήταν πολύ ευέξαπτη , επίμονη , και εάν έκρινε ότι ο μαθητής υποκρινόταν , έλεγε : "Ξέρω ότι το βλέπεις , ξέρω ότι μπορείς να σχεδίασες το μάτι ένα-προς -ένα ,  αλλά θέλω να δω «το μάτι»  και όχι τα χαρακτηριστικά του μόνο! Την επιφανειακή ζωγραφική,  χωρίς την κατάλληλη συγκέντρωση, την αποκαλούσε «ρεπορτάζ» . Αυτά τα έργα τα παραμέριζε αμέσως . Έλεγε , " Σταματήστε ! Τώρα , ξεκινήστε με την επάνω αριστερή γωνία . " Συνιστούσε να σχεδιάζουμε ανθρώπους ξεκινώντας από τα πόδια , και όχι από το κεφάλι , ή να ξεκινήσουμε με τα πράγματα που ήταν γύρω , ή ακόμα και με τα οπίσθιά του, για παράδειγμα. " Αν πρόκειται να ζωγραφίσετε ένα πορτρέτο , έλεγε, αλλά δεν ξέρετε που βρίσκονται τα οπίσθια του ανθρώπου , τίποτα καλό δεν θα βγει . " Είναι απαραίτητο να κατανοούμε πλήρως αυτό που ζωγραφίζουμε , ειλικρινή μετάδοση , χωρίς ψέματα - αυτό ήταν η διδασκαλία της .
"Ξέρω - είσαι ταλαντούχος, αλλά τι θα κάνεις με αυτό το ταλέντο - αυτό είναι το σημαντικό " Φυσικά , με τα μικρά παιδιά , συμπεριφέρονταν διαφορετικά . Μια τέτοια αυστηρότητα είναι σημαντική για τους ενήλικες ή τους εφήβους .
Για το πρόβλημα του χρώματος. Πολύ συχνά χρησιμοποιούσε το κολάζ , επειδή δεν χρειάζεται να αναμιγνύονται χρώματα . Μπορείτε να βρείτε και να επιλέξετε το χρώμα που θέλετε , χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να πασαλείψετε με βρωμιά τον καμβά και να μετατρέψετε τα πάντα σε ένα χάος . Τα χρώματα στο κολάζ παραμένουν φρέσκα, οι  παλέτες δεν λερώνονται - πολύ βολικό .
Έχουμε κάνει πολλά κολάζ και, στη συνέχεια , στο Terezin , είχε ασχοληθεί και η ίδια ενεργά με το κολάζ . Έγινε εξαιρετική δουλειά . Συνήθως , αν θέλω να κάνω κάτι και με όγκο και χρώμα, χρησιμοποιώ το κολάζ .


Έλεγε ότι η ποιότητα της ζωγραφιάς μπορεί να καθοριστεί από το μέγεθος της . Μια κακή εικόνα μοιάζει μικρή , ανεξάρτητα πόσο μεγάλο μπορεί να είναι το μέγεθός της , η αίσθηση της είναι σαν ενός γραμματοσήμου . Ενώ ένα καλό έργο φαίνεται μεγάλο , ανεξάρτητα από το μέγεθός του .
Μερικά από τα πράγματα που έλεγε είναι τόσο σωστά που θέλω να τα επαναλάβω ξανά και ξανά . Τα πράγματα που μου έμαθε , έχουν γίνει μέρος του εαυτού μου . Ακόμα και σήμερα , αν μια εικόνα μου φαίνεται πολύ μικρή , ξέρω - ότι κάτι δεν πάει καλά με τη σύνθεση " .

Απόσπασμα από το βιβλίο της  Έλενα Μακάροβα « Friedl»

1 σχόλιο: