Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

Μπάουχαους είχε ως στόχο με δύναμη της τέχνης να αλλάξει την κοινωνία.

Αρχές της δεκαετίας του '20 . XX αιώνας . Ενδιαφέροντα πειράματα έλαβαν χώρα στον τομέα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης σε συνδυασμό με την πνευματική ανάπτυξη των μαθητών στη σχολή του Μπάουχαους.  Εδώ κονστρουκτιβιστές προσφέρουν τις ιδέες τους για την αλλαγή  του κόσμου μέσω της τέχνης. Η σχολή, σύμφωνα με τους διοργανωτές της , έπρεπε να δημιουργεί ολοκληρωμένα άτομα που θα συνδύαζαν καλλιτεχνικές , πνευματικές και δημιουργικές ικανότητες.


Το 1919 ιδρύθηκε το Bauhaus, στη μικρή γερμανική πόλη της Βαϊμάρης, από τον Walter Gropius (  1883-1969 ) , Γερμανό αρχιτέκτονα και θεωρητικό της αρχιτεκτονικής . Αυτό ήταν το πρώτο ίδρυμα σχεδιασμένο για να εκπαιδεύσει καλλιτέχνες να εργαστούν μετά την αποφοίτησή τους στη βιομηχανία. Το σχολείο συνδύαζε τις λειτουργίες ενός καλλιτεχνικού ιδρύματος και ενός παραγωγικού εργαστηρίου.


Μεταξύ των καθηγητών ήταν και μεγάλοι καλλιτέχνες του ΧΧ αιώνα, οι αρχιτέκτονες Mies van der Rohe , Gannes Meier , Marcel Breuer, οι εικαστικοί Wassily Kandinsky , Paul Klee , Lionel Feninger , Piet Mondrian , Laszlo Moholy - Nagy , Johannes Itten.

Η έναρξη του « Bauhaus », πραγματοποιήθηκε υπό την επίδραση της ιδέας ότι υπάρχει η δυνατότητα μετασχηματισμού της κοινωνίας μέσω της δημιουργίας ενός αρμονικού περιβάλλοντος. Η αρχιτεκτονική θεωρήθηκε ως « ένα πρότυπο της κοινωνικής συνοχής » καθώς συνδυάζει την τέχνη και την τεχνολογία.

Το Bauhaus ήταν το πρώτο σχολείο τέχνης και σχεδίου , στο οποίο δόθηκε έμφαση στην προσωπικότητα των μαθητών , τα συναισθήματα και το πνεύμα τους . Η σχεδίαση μελετήθηκε στο πλαίσιο της τέχνης . Όταν κάποιος σπούδαζε  στο πρώτο έτος , αντί να ξεκινήσει με την ιστορία της τέχνης και τη θεωρία των προηγούμενων αιώνων – άρχιζε τις σπουδές του με τις αφηρημένες μορφές . Οι σπουδαστές γνώριζαν διάφορα υλικά , την υφή τους , μαθαίνοντας ταυτόχρονα τη θεωρία του χρώματος . Όλο αυτό θύμιζε λίγο τη γραμματική , με την οποία θα έπρεπε να κάνει κάποιος πρακτική για έξι μήνες για να καταλάβει ο σπουδαστής βάσει της  προσωπικότητάς του ποια  κατεύθυνση θα ακολουθήσει – αυτή ήταν η βασική δομή του μαθήματος.



Στο σχέδιο, μεγάλη προσοχή δινόταν στην ύφη των πραγμάτων  . Οι μαθητές έπρεπε να μιμηθούν την υφή του ξύλου , του γυαλιού , του μετάλλου - όλα αυτά που είχαν κάποια ενδιαφέρουσα υφή . Γινόντουσαν  και τρισδιάστατες κατασκευές από διαφορετικά υλικά.


Ο σχεδιασμός των πραγμάτων περιλαμβανόταν στο βασικό κύκλο σπουδών . Εκεί δινόταν ιδιαίτερη έμφαση στα  χρώματα και τη γεωμετρία . Υπήρξαν προσπάθειες να δημιουργηθούν επιστημονικοί νόμοι για το σχήμα και το χρώμα. Ο Καντίνσκι πίστευε ότι τα βασικά σχήματα : κύκλος, τετράγωνο και τρίγωνο είναι πανομοιότυπα με τα τρία βασικά χρώματα : μπλε, κόκκινο και κίτρινο.



Τα βασικά χρώματα έπαιζαν σημαντικό ρόλο και στο θέατρο του Bauhaus . Το θέατρο ήταν πολύ σημαντικό για το Bauhaus , επειδή  μπορούσε να συνδυάσει διάφορες μορφές τέχνης σε μία ολοκληρωμένη. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να πειραματιστούν με την αρχιτεκτονική , καθώς και με τα κοστούμια και τις μάσκες. Και όλα αυτά μπορούσαν να γίνουν σε ένα μόνο θεατρικό εργαστήριο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου